Hoe win je het vertrouwen van de online consument?
De Nederlandse consument is bereid meer persoonlijke gegevens te delen als ze de voordelen hiervan inzien. Dit blijkt uit het Global Identity and Fraud rapport van Experian. In dit rapport komt naar voren dat veiligheid (65 procent) en gebruikersgemak (30 procent) zorgen voor het winnen van vertrouwen bij de consument. Toch klinkt dit makkelijker dan het in de praktijk gaat.
Online vertrouwen
Online vertrouwen winnen van een consument blijft een lastige strijd. Wanneer een bedrijf in het ene element heeft geïnvesteerd, verwacht de consument het tegenovergestelde. De consument is kritisch en veeleisend. Online veiligheid en gebruikersgemak staan recht tegenover elkaar, maar zijn allebei essentieel voor een goede online beleving. Communicatie lijkt een goed middel om toch het vertrouwen te winnen: 74 procent van de Nederlanders is bereid om meer gegevens te delen wanneer ze online hebben gecommuniceerd met het bedrijf.
Risico op fraude
Veiligheid en gemak zorgen voor een stabiele basis, waardoor de consument een soepele online beleving ervaart. De informatie die de consument deelt is noodzakelijk om deze ervaring te bieden. Klinkt positief, maar hier zit ook een nadeel aan verbonden. Het verwerken van deze informatie zorgt er namelijk automatisch voor dat het risico op fraude stijgt. Het bieden van een veilige omgeving is daarom van essentieel belang om identiteitsfraude te voorkomen.
Investeren in consumentenvertrouwen
Investeren in fraudepreventie blijft belangrijk. Zeker nu online fraude met 53 procent is toegenomen.
Als organisatie is het belangrijk om transparant te handelen om het vertrouwen van de consument te winnen. Gelukkig zien bedrijven de noodzaak van transparant handelen ook in. Veertig procent van de Nederlandse bedrijven is van plan meer te investeren in transparantie. Voorbeelden hiervan zijn:
- Voorlichting aan consumenten.
- Beter communiceren van de voorwaarden.
- Consumenten controle geven over hun persoonlijke gegevens.
Nieuwe technieken
Tegenwoordig zijn er nieuwe beveiligingsmethoden die het online vertrouwen een boost geven. Een van de nieuwe technieken is gezichtsherkenning. Wanneer dit ter identificatie toepast als bedrijf, stijgt het consumentenvertrouwen met 31 procent. Langzamerhand gaan steeds meer bedrijven deze technologieën omarmen. Inmiddels geeft meer dan de helft van de organisaties aan meer budget beschikbaar te stellen voor fraudebeheer.
Het bieden van een veilige omgeving
Het identificeren van personen en bedrijven is van essentieel belang om een veilige werkomgeving te creëren. Fraudepreventie en het beschermen van elkaars identiteit wordt de komende jaren in de groeiende online wereld steeds belangrijker.
Benieuwd hoe jij een veilige werkomgeving creëert? Bekijk dan de oplossingen van DataChecker.