Leeftijdsfraude actueler dan ooit
Bij de verkoop van alcoholhoudende drank of andere genotsmiddelen ben jij als webshop verplicht om de leeftijd van de koper te verifiëren. De koper moet achttien jaar of ouder zijn. Hoe los je dit op?
Strafbaar door verkoop
De drank- en horecawet is eenvoudig. Wil je alcoholhoudende drank verkopen, dan ben je verplicht om de leeftijd van de koper te controleren. In een winkel is dit nog redelijk eenvoudig. Je ziet je klant, twijfel je aan de leeftijd? Dan vraag je om een ID-bewijs en controleer je dat.
Bij een online verkoop is dat toch wat lastiger. Je ziet de klant namelijk niet. Een simpel vinkje zetten bij ‘ik ben meerderjarig’ is te makkelijk en niet te controleren.
Als veertienjarige aan de drank
Uit een steekproef, eind 2018 uitgevoerd door RTL Nieuws, blijkt dat minderjarigen in vijf van de zes gevallen alcoholhoudende drank online zonder problemen kunnen bestellen en geleverd krijgen. Dit is slecht nieuws voor de eigenaar van de webshop, want die verzaakt in dit geval de verplichte controle van de leeftijd.
Leeftijdsverificatie doormiddel van de ID-Selfie
DataChecker, innovator op het gebied van online persoonsverificatie, biedt webshophouders een oplossing om al tijdens het bestelproces de leeftijd van de klant te verifiëren. Zo voldoet de webshop aan de geldende regelgeving en loopt de eigenaar geen risico meer op gerelateerde boetes. De identificatietechnieken maken het mogelijk om het ID van de koper snel, online te verifiëren. De nieuwste techniek die DataChecker toepast is de ID-selfie.
De ID-selfie legt via twee stappen de identiteit van de consument vast. De persoon legitimeert zich eerst met een legitimatiebewijs dat wij controleren op echtheidskenmerken. Vervolgens maakt de persoon een selfie met het ID-bewijs naast het gezicht.
DataChecker maakt een match van het gezichtsprofiel van de foto en het legitimatiebewijs. Met deze vergelijking bepalen we of de persoon op het identiteitsbewijs dezelfde persoon is als degene op de foto zelf. De ID-selfie techniek wordt op dit moment al succesvol toegepast in de financiële sector en HR. Maar ook zeker tijdens de verkoop waarbij de consument een bepaalde leeftijd moet hebben, is het toepassen van de ID-selfie raadzaam.
De eerste online API/Portal voor leeftijdsverificatie
Met de ID-selfie van DataChecker krijg je als webshop dus de mogelijkheid om personen te identificeren op afstand. Deze techniek biedt DataChecker aan via een gebruiksvriendelijke portal of een goed toegankelijke API. Daarmee kun je de verificatie in jouw koopprocessen inbouwen. Een gerust gevoel.
Wil je meer weten over de ID-selfie? De specialisten van DataChecker staan voor je klaar.