Aanpassingen aan de Wet Ketenaansprakelijkheid: Wat Je Moet Weten
Wetgeving is altijd in beweging, en het is cruciaal dat zowel bedrijven als werknemers op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Een recente en belangrijke wijziging betreft de Wet Ketenaansprakelijkheid in Vlaanderen. In deze blog verkennen we de wetswijziging, delen we de reacties van werknemersorganisaties en geven we onze eigen perspectief.
Verwachte Veranderingen in de Wet
Eind 2022 kondigde de Vlaamse minister van Werk, Jo Brouns, een significante wijziging in de Wet Ketenaansprakelijkheid aan. Deze aanpassing is bedoeld als antwoord op het ingewikkelde vraagstuk rond illegale tewerkstelling en werknemersuitbuiting – problemen waarvan de verantwoordelijkheden ontweken worden door een wirwar aan onderaannemers. De aangepaste wet zal organisaties verplichten om een ‘minimale zorgvuldigheidstoets’ uit te voeren wanneer ze samenwerken met een onderaannemer, om zo het ontduiken van verantwoordelijkheden te voorkomen.
Standpunt van Werknemersorganisaties
Werknemersorganisaties zijn overwegend positief over de uitgebreidere invulling van de nieuwe regeling. Ze zien het als een middel om malafide (onder)aannemers aan te pakken en slachtoffers van illegale tewerkstelling bij te staan bij het instellen van vorderingen. Ze uiten echter ook hun bezorgdheid over de mogelijk voornamelijk administratieve invulling van deze zorgvuldigheid, wat de effectiviteit ervan zou kunnen beperken.
Ze uiten echter ook zorgen over de mogelijke focus op administratieve verplichtingen, die de effectiviteit van de wet zouden kunnen verminderen. Bovendien waarschuwen ze dat bedrijven extra tussenpersonen zouden kunnen inzette om hun aansprakelijkheid te ontlopen, wat kan resulteren in langere en minder transparante ketens van onderaannemers – vooral een probleem bij buitenlandse bedrijven.
Ze pleiten voor extra verduidelijking en beperkingen. Zo willen ze bijvoorbeeld dat bedrijven worden vrijgesteld van aansprakelijkheid bij ketens van maximaal drie onderliggende niveaus. Dit is een vaak voorkomende ketengrootte bij overheidsopdrachten.
Ook dringen ze aan op het instellen van klachtenprocedures op de werkplek en de verplichting voor alle (onder)aannemers om misstanden te melden bij de arbeidsinspectie te melden.
Tot slot pleiten ze voor meer transparantie in de aanpak van bedrijven. Aannemers dienen te rapporteren over hun uitvoering van de zorgvuldigheidsplicht en de behaalde resultaten. Daarnaast zien ze graag een platform waar onderaannemers verplicht hun gegevens moeten aanleveren, zodat federale en regionale verplichtingen kunnen worden gecombineerd. Dit vereenvoudigt de controles door de sociale inspectie, maakt het aanleveren van informatie voor organisaties eenvoudiger en voorkomt dubbel werk.
Onze visie
Bij DataChecker geloven we dat de aanpassingen aan de Wet Ketenaansprakelijkheid een belangrijke stap voorwaarts zijn in de strijd tegen illegale tewerkstelling en uitbuiting van werknemers. We erkennen echter dat de complexiteit van deze materie vaak een uitdaging vormt voor organisaties. Niet elke onderneming heeft de expertise of de middelen om een diepgaande controle uit te voeren, zoals voorgeschreven in de nieuwe wetgeving.
Daarom bieden wij software aan waarmee je eenvoudig controleert of iemand mag werken in België. Deze online oplossing controleert geautomatiseerd ID-bewijzen en tewerkstellingsdocumenten op echtheid en validiteit. Zo voldoe je aan de Belgische wet- en regelgeving - ook ná de wetswijzigingen.
Wat vind jij?
Nu we de (voor nu bekende) aanpassingen aan de Wet Ketenaansprakelijkheid, de reacties van werknemersorganisaties en onze eigen visie hebben besproken, zijn we benieuwd naar jouw mening. Denk je dat de wetswijzigingen voldoende zijn om illegale tewerkstelling aan te pakken? Of zie je mogelijke valkuilen of beperkingen? Deel je visie met ons, we zijn heel benieuwd! Andere inzichten kunnen waardevol zijn voor een breder begrip van de implicaties van deze belangrijke wetswijziging.