Explosieve stijging identiteitsfraude & datalekken
Identiteitsfraude is een van grootste uitdagingen voor organisaties in een groeiende digitale wereld. In de Covid periode heeft een groot aantal bedrijven hun processen versneld gedigitaliseerd. De pandemie zorgt voor recordhoogtes op het gebied van online fraude, met in het bijzonder identiteitsfraude. Die trend is wereldwijd waarneembaar.
30 procent meer hacks naar persoonsgegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ziet in Nederland een explosieve groei in het hacken naar persoonsgegevens. Het aantal meldingen steeg in 2020 met 30 procent ten opzichte van een jaar eerder.
In 2020 ontving de AP 1173 meldingen van datalekken, waarbij hacking, malware of phishing werd ingezet om persoonsgegevens te stelen. Het is voor het tweede jaar op rij dat er een forse stijging is. In 2019 was er ook al een toename van 25 procent.
Grote gevolgen voor klanten
Het datalek bij de GGD waarbij begin dit jaar de gegevens werden gedownload en verkocht van miljoenen mensen die zich op corona hadden laten testen, is een voorbeeld van zo’n lek met grote gevolgen. Die gevolgen van het handelen in deze persoonsgegevens leidt tot de toename in identiteitsfraude. De gevolgen van die online identiteitsfraude zie je dagelijks in de media en hebben een grote impact voor de betrokkenen.
Financiële instellingen: meer identiteitsfraude
Waar fraudeurs zich in het verleden ook veel richtten op zaken als creditcard fraude, ziet men nu ook in de financiële dienstverlening steeds meer gevallen van het illegaal gebruiken van persoonsgegevens. Criminelen openen nieuwe accounts, of nemen accounts over door het gebruik van die gegevens. In 2020 is in deze sector de identiteitsfraude met ongeveer 15 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. In Groot-Brittannië is die verschuiving ook goed zichtbaar tijdens corona: in 2020 constateerde de National Fraude Database dat meer dan 60% van alle gevallen van fraude bestonden uit een vorm van identiteitsfraude.
Hoe kunnen bedrijven en organisaties dit voorkomen?
Hoe voorkom je dat persoonsgegevens op straat komen te liggen? En hoe bescherm je klanten tegen identiteitsfraude? Drie belangrijke tips van DataChecker CEO Walter Codée:
- Let goed op met wie je online in contact staat en deel zo min mogelijk persoonsgegevens via de open online kanalen
- Gebruik professionele online hulpmiddelen om je klant op afstand te identificeren
- Bij constatering van identiteitsfraude, direct melding maken bij de betrokken instanties om de schade te beperken
Wat is online ID identificatie?
Door gebruik te maken van online ID verificatie van DataChecker is het mogelijk om de echtheid van identiteitsdocumenten te verifiëren binnen de kaders van wet- en regelgeving. Je stuurt via een beveiligde omgeving, een digitale versie van het identiteitsdocument. Wij verifiëren deze vervolgens aan de hand van zowel automatische als visuele methodes. Wanneer het document is geverifieerd ontvang je een rapport inclusief toelichting van het resultaat. Deze verificatie kan worden gecombineerd met een identificatie dmv een ID selfie. Bij een identificatie worden de biometrische gegevens (in dit geval een selfie) gekoppeld aan de geverifieerde documenten. Deze krachtige combinatie vervindt het identiteitsdocument met het individu en creëert op deze manier een betrouwbare online twee-factor-verificatie, ook wel meerfactorauthentificatie genoemd.
Waarom is meerfactorauthentificatie belangrijk?
De autoriteit persoonsgegevens pleit voor meerfactorauthenticatie, waarbij twee verschillende inlogs nodig zijn, bijvoorbeeld met een wachtwoord én met een code die je per sms ontvangt. Datadiefstal wordt dan veel moeilijker. Wolfsen: ,,Meerfactorauthenticatie is een heel eenvoudige beveiligingsmaatregel die verplicht is bij de verwerking van gevoelige persoonsgegevens, maar die organisaties eigenlijk overal standaard zouden moeten doorvoeren. Dat zou veel leed kunnen voorkomen.”
Bron: https://www.ad.nl/tech/loeren-op-persoonsgegevens-neemt-grote-vlucht-sommigen-raken-al-hun-spaargeld-kwijt~a5f589b9/