Behoefte aan digitale transformatie in de notarisbranche

29 april 2020

Het is duidelijk dat het coronavirus bedrijfsprocessen beïnvloedt en daarom heeft de Eerste Kamer op 21 april ingestemd met de tijdelijke wet COVID-19. Deze wet maakt het mogelijk om digitale middelen in te zetten bij het passeren van notariële akten in noodsituaties. De *KNB vindt deze werkwijze passend, want ook in de huidige situatie moeten notarissen continuïteit kunnen bieden. 
 
De tijdelijke wet biedt notarissen de mogelijkheid via audiovisuele verbinding bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Het gaat onder meer om het identificeren van een persoon en het verifiëren van het bijbehorende identiteitsdocument. Het is in de praktijk echter uiterst lastig om het identiteitsdocument te verifiëren via een audiovisuele verbinding, want dit vereist expertise.  

Identificatie verplicht door Wwft   

De notaris is sinds jaar en dag ook verplicht om te voldoen aan de *Wwft. Het identificatie- en verificatieproces dient ingericht te worden volgens de richtlijnen van deze wetgeving. Het is vereist om deze processen uit te voeren, voordat de notaris werkzaamheden verricht. Er mag een kopie van het identiteitsdocument gemaakt worden om te bewijzen dat je hier als notaris aan voldoet.

 

Digitale transformatie voor jouw notariskantoor

Het identificeren van cliënten en het verifiëren van het identiteitsdocument gebeurt over het algemeen op de fysieke locatie van het notariskantoor. Ook komt het nog vaak voor dat identiteitsdocumenten via e-mail worden verstuurd en dit brengt de nodige risico’s met zich mee. Risicobeperking en digitalisatie van huidige processen staan daarom ook hoog op de agenda notarissen.

 

Identificatie en verificatie op afstand

De Secure ID Link is een van de oplossingen die een positieve bijdrage heeft bewezen aan vele organisaties die een digitale transformatie zijn ondergaan. Het is mogelijk om eenvoudig, veilig en op afstand een persoon te identificeren en het bijbehorende identiteitsdocument te verifiëren.  
 
De cliënt ontvangt een e-mail of een sms met daarin een uitnodiging tot identificatie en verificatie. En juist in tijden van corona is het van cruciaal belang om de cliënt voorafgaand of tijdens het passeren te identificeren en het identiteitsdocument te verifiëren. Op deze manier hoef jij als notaris geen fysieke kopie meer te bewaren.  DataChecker  voldoet aan alle eisen van de *AVG-wetgeving, waardoor wij garant staan voor het versleuteld verwerken en eventueel opslaan van de persoonsgegevens.  

 

Wat zijn de voordelen?  

  • Je krijgt geen identiteitsdocument meer per e-mail toegestuurd; 
  • Je past de Secure ID Link eenvoudig toe in het bestaande proces; 
  • Je waarborgt het recht op privacy van cliënt; 
  • Geen rondslingerende fysieke kopieën van identiteitsdocumenten meer. 

 

*KNB = Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie

*Wwft = Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme 

*AVG = Algemene verordening gegevensbescherming