Meesman Indexbeleggen: In een snel veranderende wereld is het voor beleggingsdiensten een uitdaging om te blijven voldoen aan wet- en regelgeving.
In gesprek met Shiva Bloemberg, Directeur IT & Operations Meesman Indexbeleggen
Meesman Indexbeleggen is in 2005 opgericht en bracht daarmee indexbeleggen voor particulieren als eerste naar Nederland. Een vorm van beleggen die objectief en meetbaar het beste resultaat oplevert voor gebruikers. Dat doet Meesman zonder haar omgeving uit het oog te verliezen. Al ongeveer 16 jaar stelt dit bedrijf duurzaam beleggen centraal in al haar activiteiten. Verder onderscheidt Meesman zich door zich te focussen op transparantie en het vertellen van het eerlijke verhaal.
Shiva Bloemberg: ‘In de kern betekent open en eerlijk communiceren voor ons een helder, duidelijk en toegankelijk verhaal vertellen. En vooral ook het hele verhaal, daar horen ook kosten en risico’s bij. Niet alle beleggingsdiensten durven open en eerlijk te vertellen dat een portefeuille ook in waarde kan zakken. Ook met betrekking tot de kosten: alles wordt vanaf het begin helder en duidelijk gecommuniceerd. Op een manier die iedereen kan begrijpen.’
In een snel veranderende wereld is het voor beleggingsdiensten een uitdaging om te blijven voldoen aan wet- en regelgeving. Meesman is doorlopend bezig om voorop te lopen. Op het gebied van wet- en regelgeving, maar ook met het oog op technologische ontwikkelingen.
Shiva Bloemberg: ‘Wij kijken constant naar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van IT. Zo zijn we altijd op de hoogte van relevante zaken die bij ons passen. Dat is iets wat bij ons hoort, een voortdurend proces. We zijn intrinsiek gemotiveerd om het beste voor onze klanten te doen. Zo hebben we een netwerk van specialisten op juridisch gebied, compliance en KYC die ons op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Binnen ons (relatief) kleine team wordt ook veel over dit soort thema’s gesproken.
Meesman gebruikt de end-to-end oplossing van DataChecker bij het onboarden van klanten. Een proces dat voor de integratie met DataChecker handmatig werd gedaan. Meesman streeft naar operational excellence en een optimale klantreis. Dat begint bij het onboarden van nieuwe klanten.
Shiva Bloemberg: ‘Voor de integratie met DataChecker vroegen we aan een prospect om een kopie van een ID te uploaden. Nadat de prospect het volledige proces had doorlopen kwam deze informatie dan vervolgens bij ons binnen. Daarna konden we pas de informatie controleren door elk bestand te openen. Vervolgens moest zelfs handmatig bepaalde informatie worden overgetikt voor administratie.
Om die optimale klantreis te realiseren koos Meesman ervoor om het onboardingsproces verder te professionaliseren en te automatiseren. Het identificatie- en verificatieproces was daarin een belangrijk onderdeel. Maar hoe kies je een strategische partner voor dit proces?
Shiva Bloemberg: ’Een van onze collega’s binnen het team die ontwikkelingen in de gaten houdt, had DataChecker voorbij zien komen. Dan ga je uiteraard kijken wat de dienst precies omvat en wie er misschien nog meer een soortgelijke dienst aanbieden. Wij zijn ook verplicht om een uitgebreid Due Dilligence onderzoek te doen. Vanuit die invalshoeken viel onze keuze op DataChecker. Een hele praktische overweging om te kiezen voor DataChecker, was dat DataChecker automatisch een PEP en sanctielijsten check uitvoert. Essentieel in het voldoen aan de WWFT. Die checks moesten we voor onze integratie zelf uitvoeren, nadat de nieuwe klant het proces had doorlopen. Belangrijk voor Meesman is ook het gevoel van partnership en dat kregen we bij DataChecker.’
Meesman heeft de oplossing van DataChecker geïntegreerd in haar eigen onboardingsproces. Testen is de sleutel geweest in een soepel integratie, die door Meesman eenvoudig geïmplementeerd kon worden.
Shiva Bloemberg: ‘Toen we live gingen, zagen we vanaf dag 1 dat het grootste deel van nieuwe klanten geautomatiseerd in ons systeem kwam. Dat is echt heel mooi om te zien en een belangrijke bijdrage aan de operational excellence waar we naar streven. De eerste resultaten zijn erg positief. Het overgrote merendeel van alle mensen gaat automatisch het onboardingsproces door en kan dus meteen klant worden. Zonder vertraging door eventuele checks achteraf.’
Een onboardingsproces voor financiële instellingen, zoals Meesman, heeft meerdere wetten en regels waaraan het moet voldoen. De WWFT is daar een belangrijk onderdeel van. Met de verificaties die worden uitgevoerd door DataChecker voldoet Meesman aan deze wetgeving. Hoe kun je als organisatie alle checks grondig uitvoeren, zonder dat dit ten koste gaat van de snelheid, eenvoud en gebruiksvriendelijkheid?
Shiva Bloemberg: ‘Wij merken dat de koppeling met DataChecker juist een bijdrage levert aan een gebruiksvriendelijk proces. De gegevens die DataChecker uitleest, kunnen we bijvoorbeeld automatisch invullen. Daarom hebben we de koppeling van DataChecker naar voren gehaald in het proces, het is een van de allereerste stappen. We maken het onze klanten makkelijker en we besparen ze tijd. Dit soort technologische ontwikkelingen leveren ons een topniveau op het gebied van user experience.
Samengevat betekent de integratie met DataChecker een flinke optimalisatieslag voor Meesman. We minimaliseren het handmatige werk en verbeteren onze user experience. We creëren schaalbaarheid en houden de foutgevoeligheid laag. Onze partnership is een next level samenwerking op de lange termijn. Er heerst een wij-gevoel en communiceren transparant en proactief.’